Raw food/Nyers étel

A nyers étrend 80-100%-ban nyers, azaz 42 fok felett nem hőkezelt ételek fogyasztását jelenti. A nyers ételt fogyasztók azonban ezen túlmutatva, általában vegán életmódot is követnek.

“A nyerskoszt hívei kizárólag olyan élő, növényi táplálékot fogyasztanak, melyek semmilyen hőkezelésen nem estek át. A vegetarianizmus ezen irányzatának követői a zöldségeket, gyümölcsöket, olajos magvakat, csírákat, hidegen préselt olajokat természetes, feldolgozatlan formájukban, sütés, főzés, párolás mellőzésével veszik magukhoz. Semmilyen állati eredetű élelmet, sem kenyeret, tésztaféléket, és semmilyen készterméket nem esznek.” Forrás: Vitaminsziget

“A veganizmus az állati termékek használatának mellőzése, különösen a táplálkozás terén, és a hozzá kapcsolódó filozófia, amely elutasítja az érezni képes állatok árucikk státuszát. A veganizmus követőjétvegánnak nevezik.

Néha különbséget tesznek a vegánok és a veganizmus különböző típusai között. Az étrendi vegán (vagy szigorú vegetáriánus) az, aki kihagyja az étrendjéből az állati termékeket (nemcsak a húst és halat, hanem atejtermékekettojást, és gyakran a mézet is, továbbá egyéb állati eredetű anyagokat). Az etikai vegán vagyvegán életmódú kifejezést gyakran alkalmazzák olyan emberre, aki nemcsak vegán étrendet követ, hanem a vegán filozófiát élete egyéb területeire is kiterjeszti. Egy másik használt kifejezés a környezetvédelmi veganizmus, ami az állati termékek elutasítására azon az alapon utal, hogy az állatok ipari méretű kizsákmányolása ártalmas a környezetre és nem fenntartható. [1]”
Forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/Veg%C3%A1n


Miért jó a nyers vegán étrend?

  • A főzés, sütés, párolás és egyéb hőkezelés során – az elkészítés idejétől és módjától függően – a zöldségekben található vitaminok kisebb-nagyobb része elvész, az enzimek és a ballasztanyagok hatása nagymértékben csökken. Főként ez az oka annak, hogy sokan elutasítják a „halott étel” jelzővel illetett feldolgozott növényeket, és inkább csak nyersen fogyasztják őket.
  • A nyerskoszt amellett, hogy rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, magas rost- és folyadéktartalmú, nem tartalmaz üres kalóriákat, ráadásul a nyers növényi ételek túlnyomórészt lúgosítanak. Az így táplálkozók nagy mennyiségű antioxidánssal is rendelkeznek.
  • Ha nyers ételt eszünk, elkerülhetjük a különféle feldolgozott termékekben található esetleges adalékanyagokat (tartósítószerek, színezékek, aromák, állományjavítók stb.). A vegyszermaradványok elkerülése érdekében a nyers életmód hívei főként bio növényeket választanak.
  • A nyers ételek hozzájárulnak a fogak és az íny karbantartásához, hiszen fogyasztásuk alapos rágást igényel. További előnye ennek az életmódnak, hogy a jól összeállított nyers menü alacsony zsír- és energiatartalmánál fogva nem vezet elhízáshoz.
  • Bizonyára sokaknak ismerős a különféle desszertek iránti vágy: több fogásos menü, teli has, és mégis édes falat után sóvárog szervezetünk. Ez akkor fordulhat elő, ha magas glikémiás indexű ételeket fogyasztunk, melyek hirtelen emelik meg a vércukorszintet és gyors cukorszint-ingadozást okoznak. Ha nyers táplálékot veszünk magunkhoz, ez nem fordulhat elő, hiszen a bennük lévő összetett szénhidrátoklassan szívódnak fel, így folyamatosan juttatja energiához szervezetünket. Ezáltal a vércukorszint nem ingadozik, így nem érzünk farkaséhséget, sem édesség utáni vágyat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s